THE EFFECT OF LEARNING GUIDANCE USING INTERNET MEDIA ON THE COMPLETION OF STUDENT TASKS OF STUDENTS OF SMP NEGERI 5 TEBING HIGH
Abstract
This study aims to determine a) tutoring services in schools carried out by Guidance and Counseling teachers, b) students' ability to use the internet as a learning medium in completing lesson assignments and c) obstacles felt by students in completing assignments. study. The phenomenon of students' difficulties in completing lesson assignments is related to the ability to use the internet, in the new normal learning era. Asample of 38 students in class X SMP Negeri 5 Tebing Tinggi. Data obtained through interviews and questionnaires and analyzed using t test. Normality of the data using the Liliefors test with a significance level of 0.05 L table = .1437. The test criteria show the value of Lo < Ltable or 0.0680 < 0.1437, the data is normally distributed. While the results of hypothesis testing, obtained tcount > ttable or 15,499 > 1,697 Ha is accepted and H0 is rejected. The average posttest score after tutoring is done, the results of the completion of the task are in a good category (77.80) thus the hypothesis states that " There is an effect of tutoring services using internet media on the completion of student assignments at SMP Negeri V Tebing Tinggi Empat Lawang accepted
Downloads
References
Amelia, Nur Amelia. (2017). Pengaruh Bimbingan Belajar terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas IV SD Inpres Batangkaluku Kabupaten Gowa. Undergraduate (S1) thesis, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Andayani, Ni Putu Sri Nonik, Made Sulastri , Gede Sedanayasa. (2014). Penerapan Layanan Bimbingan Belajar Untuk
Meningkatkan Prestasi Belajar Bagi Siswa Yang Mengalami Kesulitan Belajar di SMA NEGERI 1 Sukasada
e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling
Volume: 2 No 1, Tahun 2014. .https://media.neliti.com
Anggraini, Silvia, BP, Ekasyafutra Ekasyafutra, Neviyarni Suhaili, Mudjiran Mudjiran, Herman Nirwana. (2021). Peran Guru Dalam Bimbingan dan Konseling Untuk Pembentukan Nilai Moral Pada Peserta Didik di SEKOLAH DASAR. Vo. 3, No. 3. https://jurnal.ensiklopediaku.org DOI: https://doi.org/10.33559/eoj.v3i3.780
Arikunto, Suharsimi. (2011). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Teknis
Astuti, Novi Puji. (2020). 8 Manfaat Internet bagi Kehidupan Manusia, Perhatikan Penggunaannya Secara Bijak. https://www.merdeka.com
(Normi, Pengaruh Pemanfaatan, 2016), Nevy Farista Aristin. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Internet Terhadap Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XII IPS MAN 2 Kandangan. JPG (Jurnal Pendidikan Geografi) Volume 3, No 4. e-ISSN : 2356-5225.Https://ppjpm.unlam.ac.id
Budi Sutejo Dharma Oetomo. (2007). Konsep Teknologi dan Aplikasi Internet Pendidikan. Jogyakarta : CV. Andi Offset
Darwis, Rina Hadriyanti. (2020). Pengaruh Bimbingan Konseling Terhadap Prestasi
Belajar Murid SD Negeri 1 Betao Kecematan Pitu
Riawakabupaten Sidenreng Rappang. https://digilibadmin.unismuh.ac.id
Dinas Pendidikan Kabupaten Gunung Kidul.(2022). Menguatkan Peran Guru BK dalam Kegiatan Belajar Mengajar https://pendidikan.gunungkidulkab.go.id
Ekayana, Gde AA. (2011). Pemanfaatan Internet Sebagai sumber Belajar Siswa dan Guru di SMK Negeri 2 Depok Sleman https://eprints.uny.ac.id
Fatonah, Rita. (2016). .Pengaruh Penerapan Metode Pemberian Tugas (RESITASI) Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Akuntansi . Jurnal Ilmiah EDUKASI Volume. 4 Nomor 4. https://jurnal.unigal.ac.id
Gideon, Samuel. (2018). Peran Media Bimbingan Belajar On-line “Ruang Guru” Dalam Pembelajaran IPA Bagi Siswa SMP dan SMA Masa Kini:
Sebuah Pengantar. Jurnal JDP Volume 11, Nomor 2, Juli 2018: 167-182 halaman 167- 182
Huda, Fatkhan Amirul. (2020). Pengertian Media Internet. https://fatkhan.web.id
KKBI. (2005 ). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.web.id/tugas. Edisi 3. Jakarta
Kitao, Kenji, Kitao. (2017). Internet Resources : ELT, Linguistics, and Communication
Lailatul Devi Maufiroh. (, ) PENGARUH BIMBINGAN BELAJAR TERHADAP
MOTIVASI BELAJAR SISWA KELAS X IPA DI SMAN 10
PONTIANAKkualiatatif.. https://jurnal.untan.ac.id
Kompas. (2022).Menguatkan Peran Guru BK dalam Kegiatan Belajar Mengajar https://pendidikan.gunungkidulkab.go.id
Mell, P., & Grance, T. (2011). The NIST Definition of Cloud Computing Recommendations of the National Institute of Standards and Technology Nist Special Publication, 145, 7. https://doi.org
Muis, Andi Abd, Sri Amaliah Pitra. (2021). Peranan Internet Sebagai Sumber Belajar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas XI Di SMA Muhammadiyah Papepare. Jurnal Al-Ibrah, Volume X Nomor 01 Maret 2021 hlm. 189-222 ISSN Online 2722-0087 DOI: https://jurnal.umpar.ac.id
Nazzala, Muh Rahhal. ( 2015). Pengaruh Penggunaan Internet Sebagai Sumber Belajar Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Sistem komputer Siswa Kelas XI Jurusan Multimedia dI SMK 11 Semarang (Skripsi)
Ngamala, Aksana. (2017). Pemanfaatana Internet Dalam Penyelesaian Tugas Pada Mata pelajaran PPKN (Studi Kasus pada Siswa Kelas XI di SMA Muhammadiyah 1 Klaten. http://eprints.ums.ac.id
Sugiono. (2014). Metode Penelitian Pnedidikan: pendekatan kualitatif, kuantitatif, dan R&D
Sulistiyowati, Siti Eti. (2022). Peran Guru BK dalam Memotivasi Belajar Siswa di Masa Pandemi Oleh : : https://radarsemarang.jawapos.co
Suryadi, Mori Dianto, Besti Nora Dwi P. (2019). Hubungan Kemampuan Menyelesaikan Tugas- Tugas Pelajaran Dengan Hasil Belajar Siswa Al-Irsyad. Jurnal Pendidikan dan Konseling Page 33-39. Vol. 9, No. 2, Juni-Desember 2019 P-ISSN: 2088-8341
Tiara, Viska Lia. (2020). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Belajar Dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Peserta Didik SMK NEGERI 7 BANDAR LAMPUNG
Yuana, Mardi. (2019). Pengertian Guru: Definisi, Tugas, dan Peran Guru dalam Pendidikan
Zainuddin. (2011). Pemanfaatan Media Internet dalam Belajar. Jurnal Cakrawala Kependidikan Vol. 9. No. 1. Maret 2011:1 - 9 https://media.neliti.com